אימון מנטלי: איך ולמה הופך האימון המנטלי לדבר הבא?

בכתבה זו מסביר המאמן המנטלי אוהד בק, שמוביל כדורגלנים להישגים בעולם הכדורגל – איך הופך העולם המנטלי ללב הפועם (!) בקריירת הכדורגלן - ככלי היעיל ביותר למקסום הפוטנציאל על בסיס הכישרון הקיים

אוהד בק – מאמן מנטאלי לביצועי שיא בספורט (שלומי גבאי)

בטוח שנחשפתם למושג ה”חדשני” והייחודי אימון מנטלי. אם אביא את חלק מהמושגים ששמעתי על מה זה בעצם, אז: אימון למוח, מאמן למוטיבציה ועוד קלישאות שחלקן נכונות, אבל לרוב משאירות את המושג המעומעם כהמלצה או דבר חשוב אבל לא עכשיו.

חשוב לי לעשות בזה סדר. זה חשוב לי כי אני יודע שיש אלפי שחקנים והורים, שברגע שיחשפו ויבינו את התועלות והיתרונות – יבינו שהדרך למימוש הפוטנציאל והשגת החלום היא אפשרית, פרקטית… ואולי בעצם, היא כבר כאן?

אם אפשר רגע להציג את עצמי, אז אני אוהד בק, דרכי המקצועית החלה כשחקן בקבוצות הילדים של בית”ר ירושלים ומהר מאוד הפכתי למאמן כדורגל, בגיל 16. אני מניח שאחד הדברים שהכי הפריעו לי כמאמן בקבוצת הילדים, זה “למה השחקנים שלי לא מראים את אותה היכולת במשחקים, כמו באימונים?” אין מתסכל כזה.

אתה משקיע, נוסע, מכין, מתכונן – אבל זה פשוט לא קורה! אותו הדשא, אותו הכדור, אותם הילדים.
בהתחלה חשבתי שהבעיה היא מקצועית אז פשוט התייעלתי באימונים שלי, אך מהר מאוד קו החשיבה השתנה מ”איזה תסכול” ל- “אין אני יכול לגרום לזה להשתנות”.

ואז גיליתי – יש משהו שאני לא מעניק לילדים. אז חקרתי, בדקתי , למדתי – ונחשפתי לעולם עצום שמאפשר לכל אחד להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו! התחלתי ליישם בחיי האישיים את הכלים והידע, ומהר מאוד על מתאמנים שלי – ואיזה פלא! פתאום שדרוג משמעותי… ” ולא עשיתי כלום!!”

ליצירת קשר לחצו על הבאנר!!

קלטתי מה יש לי בידיים, וזה הוביל אותי לאתגר המטורף הבא בחיי: להיות מאמן מנטלי בבית”ר ירושלים. המטרה שלי הייתה פשוטה: לעזור לילדים המדהימים האלה להמשיך לעשות את מה שהם אוהבים – עם הרבה ביטחון, הנאה ועוצמה! גם ברגעים המכריעים.

המושג הזה, אימון מנטלי, הוא לא תמיד מובן. אז מה זה אימון מנטלי בעצם? שמח שתהינו.
הגדרה נחמדה היא – הדרך שלנו להגיע למצב עוררות פנימית שבו אנחנו פועלים בהרמוניה עם אופן חשיבה אפקטיבי ותחושת ערך עצמי גבוהה – מה שמאפשר לנו להיות מי שאנחנו רוצים בכל רגע נתון. ובפשטות? להיות מי שאני יודע שאני, מתי שאני בוחר. נחמד, הא?

אבל רגע מה זה קשור לכדורגל? אשמח להסביר. אתם בטח מכירים מישהו שממש טוב במשהו – אז הוא מתחיל להפוך את זה למקצוע. למשל, בישול! “בואנה אחי, אתה מבשל ממש טוב, אולי תפתח מסעדה?” לא!! לא כל מי שטוב בבישול, ומקבל מלא מחמאות – מסוגל לפתוח מסעדה. נכון? זה אפשרי, אבל זה דורש סט כלים אחר לגמרי! ניהול, מכירות, שיווק ושירות לקוחות.

אז על אותו היגיון, כדורגל. הילד אוהב כדורגל, אז הולכים לכדורגל. ולאט לאט מגלים… שזה כבר לא רק כדורגל. מהצד של ההורים – הסעות, כסף , התקלות והתראות קצרות , מצבי רוח, שבתות. פספסתי משהו?
לא פשוט! מעמסה לפעמים. רק מהצד של הילד קורה משהו אחר…..

אם אתמצת את מה שקורה לכדורגלן (וזה קורה לרובנו המוחלט, רק בעוצמות כנראה פחותות) זה: “התוצאות שאני משיג = מי שאני”. אותו ילד מדהים שלפני רגע להטט עם הכדור בשכונה ובבית ספר, נחשף לעולם אחר לגמרי שלוקח את הכישרון וההנאה שלו למחוזות אחרים לגמרי – תחרות, השוואה, ציפיות, דרישות, אורח חיים אינטנסיבי.

כדורגל זו לא רק הנאה, זה גם הרבה תחרות, דרישות ואורח חיים (שלומי גבאי)

בן כמה הוא? 12? 13? 16? הרי אפילו אנחנו המבוגרים מתקשים להתמודד עם כל זה בעבודה שלנו! ופתאום, שכחנו שיש ילד שצריך להכיל את כל זה בגיל הזה, אה והכי חשוב – להיות שחקן ברמה גבוהה שמציג ביצועים מצוינים. כי אחרת, התוצאות מפסיקות להגיע! ואם אני כבר לא טוב כמו שהייתי ….. אז מי אני עכשיו?

תחשבו רגע עלינו, בעבודה – וכמובן, הקבילו הכל לאורח החיים של הילד..מגיעים בזמן לעבודה – דקה איחור ודקות המשחק שלי בסכנה לקראת שבת! הבוס דורש כל הזמן להגיע ליעד גבוה יותר! וגם אם הגעת…. אתה צריך להראות את זה במאני טיים! הביאו עובד חדש! שבמקרה הולך לתפוס את הכסא שלי….נשארתם שעות נוספות בעבודה – על חשבון החיים האישיים שלכם. ולפעמים… יש מלא בעיות, ולבוס שלך יש כ”כ הרבה עובדים והוא בכלל לא רואה אותך וכמה אתה משקיע.

לא מלמדים את הילדים איך להיות חזקים אל מול הקשיים החדשים (שלומי גבאי)

עכשיו, זה לא שלהתמודד עם כל הקושי הזה זה רע. זה לא רע שיש פחדים ואכזבות, הצלחות וכישלונות. הבעיה היא…שפשוט לא מלמדים את הילדים איך להיות חזקים אל מול הקשיים החדשים שמופיעים בחיים, כחלק מהבחירה להיות כדורגלן מקצועי.

סורי שביאסתי, אבל אנחנו יודעים שזה הלו”ז אצל רוב הכדורגלנים. למרות שבחרנו בזה! למרות שזו מסגרת מדהימה שנותנת ערך מוסף שאין כדוגמתו, לא ניתן להתעלם ממה שכדורגלן עובר במהלך הקריירה… כאן זה מתחבר בדיוק עם אימון מנטלי. התהליך שעוזר לכדורגלן לגבש את עצמו, לגבש זהות של מנצח ללא תלות בתוצאה. התהליך עמוק ביותר שעוזר לפתח דמות יציבה ובטוחה, מעצם היותה!

ספורט ישיר – רשת מובילה בארץ לציוד כדורגל מקצועי (לחצו על הבאנר למעבר לאתר ספורט ישיר)

ועל כך, מתווספים ומתעצמים ערכים נוספים: העצמה. בנייה. שאפתנות. תעוזה. ערכים ויסודות, או כמו שאומרים : “הלוואי והיו מלמדים אותנו את זה בבית ספר”.מבחינתי האישית, אימון מנטלי הוא כלל לא “כשקשה לי”, או “כשלא הולך”. אימון מנטלי זה קודם כל עבורי, כבן אדם. הרי אם לא נשקיע בפיתוח אישי, בהתמודדות עם פחדים ואכזבות למשל, איך נוכל להיות גרסה טובה יותר? עזרו לילדים לשים דגש על פיתוח אישי: סרטונים, ספרים, אימון מנטלי אישי וכל נושא שיעזור בפיתוח אישי.

אני רוצה לסכם במשפט שאני אוהב: “האדם לפני השחקן”. בדיוק, השלט שנמצא במתחם האימונים של מכבי חיפה. אני יכול להניח שהמשמעות היא שאנחנו קודם כל בני אדם לפני שאנחנו כדורגלנים, משפט שמייצג ערכים חשובים כמו נתינה אכפתיות ודאגה. עבורי יש משמעות נוספת – תשקיע באדם לפני השחקן.

כן כן, לפני שמשקיעים בנעליים ממותגות. כי אם נשים את עצמנו לפני הקריירה, ונדאג קודם לעצמנו – מי יוכל עלינו?

מזמין אתכם לצפות בסרטוני התוכן שלי שיביאו אתכם לרמה הבאה שלכם, כאן בעמוד האינסטגרם שלי וערוץ היוטיוב.
כאן עבורכם לכל ייעוץ,
אוהד בק 054-4968724

ליצירת קשר לחצו על הבאנר!!
קרא עוד
Back to top button
Close