אני בית”רי מלידה

חנן אזולאי סמל ירושלמי ותיק, הוא המנהל המקצועי של מחלקת הנוער של בית"ר ירושלים. חנן מספר על השינויים שעבר המועדון בקיץ האחרון, הוא נזכר בימיו ככדורגלן במגרש ימק"א ומשווה בין התקופות, ואף מספר על בנו ירדן שבלע את הלשון באמצע משחק כדורגל ועל תגובתו המהירה של האבא המודאג.

חנן אזולאי – המנהל המקצועי של מחלקת הנוער של בית”ר י”ם (בית”ר ירושלים)

בשנת 1987 זכתה בית”ר ירושלים באליפות הראשונה שלה, כשקפטן הקבוצה חנן אזולאי הניף את הגביע ולצידו אורי מלמיליאן,   אלי אוחנה, יוסי מזרחי ועל הקווים דרור קשטן. היום, 32 שנים אחרי, חנן אזולאי הוא המנהל המקצועי של מחלקת הנוער במועדון.

חנן הוא סמל ירושלמי ותיק ומובהק, כל שנותיו על הדשא עברו בבית”ר ירושלים, כשכבר בגיל 16 עלה לקבוצה הבוגרת, ובגיל 24 קיבל את סרט הקפטן ל- 7 השנים הבאות. גם חמשת אחיו שיחקו בבית”ר ירושלים – מה שמלמד שהדם שזורם למשפחה בוורידים הוא צהוב-שחור.

חנן אזולאי – אני בית”רי מלידה (יח”צ)

בגיל 32 פציעה קשה ברגל גרמה לו לתלות את הנעליים, והוא החל קריירה של אימון וניהול מקצועי במועדונים שונים ואף אימן את נבחרת נערים ב’ של ישראל. אזולאי הוא בעל רקורד מוכח בתחום פיתוח השחקנים בגילאים השונים.  חנן ביחד עם תומר כרמל – מנהל מחלקת הנוער ובבעלותו של איש העסקים משה חוגג שרכש את הקבוצה מידיו של אלי טביב, לוקחים את מחלקת הנוער כפרוייקט ושמו להם למטרה – להצעיד את המועדון קדימה!

חנן, ניהלת מקצועית את מחלקת הנוער של מכבי שעריים, חזרת לאמן את הבוגרים של בקעת הירדן וחזרת לעמדת המנהל המקצועי במקום שאתה הכי מזוהה עימו- ביתר י”ם.  מה הניע אותך לעשות את המהלך?
“בכל היסטוריית האימון/ניהול שלי התעסקתי בעיקר במחלקות נוער, הן בקבוצות והן בנבחרות ישראל. תמיד שילבתי בין מחלקת הנוער לבוגרים, שם תפקדתי כעוזר מאמן. כך גם ניהלתי מקצועית את האקדמיה לכדורגל באשדוד, הייתי מנהל מקצועי בנוער באר שבע וכמה פעמים בבית”ר. גם כמאמן נבחרת הנערים, שימשתי כעוזר בנוער ובאולימפית. הזכות ללמד כדורגל, לגדל כשרונות ולהתוות דרך במועדונים קסמה לי מאז ומתמיד. החיבור לבית”ר היה לי טבעי! מבחינתי אני בית”רי מלידה ורק עוזב לתקופות צינון”.

משה חוגג – מכוון גבוה גם במחלקת הנוער (בית”ר ירושלים)

בקיץ האחרון עברה מחלקת הנוער של ביתר י”ם שינויים רבים- ספר לנו על השינויים
“משה חוגג העמיד את הטיפול במחלקת הנוער בעדיפות גבוהה. מונה יועץ אירגוני, בעקבותיו הגיע תומר כרמל שהופקד על ניהול וקידום המחלקה. נוספו תקנים לצוות המקצועי, הצטרפו למעטפת התפקידים תזונאית, יועץ מנטלי ומנתח וידאו. הושם דגש על פיתוח יכולות גופניות. מגרשי האימונים רושתו במצלמות המתעדות אימונים ומשחקים. כיום נאגרים נתונים על כל שחקן ומבוצעות סטטיסטיקות פרטניות לכל נושא. מטרת ההתמקצעות היא הכנת הסגל העתידי לבוגרים של המועדון. לטווח הקצר נרכשו שחקנים שעלינו לשדרגם במהלך העונות הקרובות”.

קבוצת הנוער נאבקה בשנה שעברה במבחנים על הירידה לליגה הלאומית- ספר על ההערכות לקראת העונה שבפתח ומה הציפיות הן מבחינה הישגית בליגה ובגביע והן מבחינת אספקת שחקנים לקבוצה הבוגרת?
שכבת הגיל השתנתה. בשנה שעברה העלנו שחקנים מנערים א’ לקבוצת הנוער. ברוב המשחקים שחקניי בית”ר היו צעירים מהקבוצה המתחרה ובגילאים אלו יש פערים פיזיולוגיים משמעותיים. וגם האמצעים השתפרו. המטרות תמיד היו להתברג בצמרת. אך חשובה לנו הדרך וחשוב קידום השחקן לא פחות מהתוצאה”.

קבוצת הנוער – אימון גיבוש קבוצתי בים (יח”צ)

קשר נבחרת הנוער דוד דגו הצטרף למועדון, בלם נבחרת הנוער טום אחי גם הוא הצטרף. האם לאור השינוי שהמחלקה שלכם עוברת יותר קל לכם להביא טאלנטים למחלקה? האם אנו יכולים ללמוד מכך שיש רצון להחזיר את הנוער לקידמת הבמה?
“כן! משה חוגג, אלי אוחנה ויוסי בניון בהחלט מתווים דרך ניהולית שתאפשר את חזרתנו לקדמת הבמה. הם מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות ורכישת שחקנים מוכשרים לסגל”.

דוד דגו – שער בכורה במשחק הפתיחה של העונה (יח”צ)

האם יש למחלקת הנוער שלכם שיתופי פעולה עם מחלקות נוער אחרות בארץ?
“בימים אלו מוקמים בתי ספר לכדורגל ברחבי הארץ. לדוגמא בעוטף עזה ובבית שמש”.

מערך הסקאוטינג שלכם – עד כמה הוא מפותח? איך מתבצע תהליך איתור השחקנים?
“אחרי כל משחק חייב כל מאמן למלא דו”ח על שחקנים מצטיינים בקבוצה שכנגד וסקאוטר מטעמנו עוקב אחר השחקן. בישיבות צוות מוגדרים צרכים נקודתיים כמו מגן שמאלי לקבוצת הנערים, ואז מתבצעת פנייה לסוכני שחקנים. אנחנו גם בעמדה כזו שמתבצעות אלינו פניות רבות מנציגי שחקנים מהליגה”.

עם הגעתך לעמדת המנהל המקצועי, החלו למנות במחלקה עוזרי מאמנים לכל הקבוצות במחלקה. מה החשיבות שאתה רואה בהצבת עוזרי מאמנים בקבוצות?
“עוזר מאמן מאפשר לחלק את האימון לעבודה פרטנית יותר עם הסגל הרחב. בכדורגל המודרני יש צוות מאמנים ולא מאמן בודד. באימון חשוב לי שכולם יעבדו כל הזמן. כל מאמן נדרש למלא תוכנית אימון לכל יחידת אימון. משהוזנה למחשב, עוברת התוכנית לשיפוט ובקרה. עוזר המאמן לוקח חלק אינטגרלי בהעברת האימון. כך גם מעטפת התמיכה של מאמן הכושר, מאמן השוערים והמנהל המקצועי”.

אילו דגשים אתם שמים בקבוצות הילדים והטרומים?
“בקבוצות הילדים והטרומים שמים דגש על יסודות הכדורגל, פיתוח היכולת הגופנית ודגש על הפאן החינוכי/חברתי שילווה את השחקן הצעיר בתפקודו בקבוצה. חשוב לי לציין את תפקודה של היועצת החינוכית/חברתית מיכל בן עמי האחראית על התנהלותם של כל ילדי המחלקה במועדון.”

תומר כרמל – אחרי העבודה הנהדרת במודיעין הגיע לנהל את המחלקה בבית”ר (בית”ר ירושלים)

במה שונה מחלקת הנוער של ביתר י”ם מהתקופה ששיחקת אז להיום?
“עברנו כברת דרך מאז ששיחקתי במחלקת הנוער של בית”ר ועד ימינו. היו לנו אז 3 יחידות אימון בשבוע, כיום יש שחקנים שמקבלים 7 יחידות אימון שבועיות. המאמנים מצויידים כיום בשלל התמחויות מתעודות אימון בסיסיות ועד מאמני פרו. מעטפת הצוות המקצועית כיום גדלה ובעיקר קיימת התמחות ספציפית לנושאים ממוקדים. יש מאמן ליכולת מנטלית, מאמן לכישורי הגנה שיפור ריצה ועוד. בתקופתי היה מאמן כל יכול על המגרש ומאמן כושר רק לקבוצה הבוגרת. המתקנים שודרגו ללא הכר, התאמנתי על חצי מגרש ברוב שנותיי במחלקת הנוער. הפעם היחידה שזכיתי לראות את עצמי משחק היא במבט ספורט בערוץ היחידי ששודר. לא יוטיוב, לא עריכת וידאו ולא ניתוח ויזואלי של תנועה במגרש. הכל השתנה וטוב שכך”.

ימק”א – הרבה השתנה מאז אותה תקופה (יח”צ)

הבן שלך ירדן אזולאי כשהיה שחקן נערים א’ לפני 15 שנה עלה לנגיחה במשחק בין קבוצות הנערים והנוער. התנגש עם שחקן נוער ובלע את הלשון. זיהית את המצוקה של הבן ונזעקת לחלץ לו את הלשון ולייצב את המצב. מה המסקנות שהוסקו מאותו מקרה? ואיך זה בא לידי ביטוי עד היום?
“את צודקת! המקרה של ירדן לא היה הראשון שטיפלתי בו. לשמחתי תמיד הצטיינתי במהירות תגובה למצוקות פיזיות של שחקנים במגרש. גם כקפטן בית”ר הקפדתי ללוות את השחקנים לאבחון רפואי, ויש מאחוריי נסיון של 40 שנה בפגיעות ספורט. לאחרונה הוצאתי גם תעודת חובש. אני מקפיד שכל המאמנים יעברו קורס של מגישי עזרה ראשונה. בכל אימון ובוודאי בכל משחק יש חובש מקצועי. אפילו מנהל המחלקה תומר כרמל עבר קורס חובשים ובכלל למועדון יש צוות רפואי הכולל רופא אורתופד ושני פיזיותרפיסטים המלווים את המועדון”.

קרא עוד
Back to top button
Close