מאמן צריך לשמש דוגמא אישית

מוטי דהאן, מאמן טרום ב' בהפועל ב"ש מתכונן לשנה נוספת בה יאמן את הילדים וימשיך לתת להם יסודות וחינוך. שכרו יהיה כשיישב ביום מן הימים בטרנר ויראה על המגרש את השחקנים שגדלו אצלו.

מוטי דהאן וקבוצת טרום ב’ של הפועל ב”ש (יח”צ)

הציפייה של כל הורה השולח את ילדו למגרש הכדורגל היא שהמאמן יהיה אדם שרואה בעבודה עם ילדים שליחות ושיהיה בעל זיקה לחינוך. מאמן צריך להעצים את אישיותו של הילד ולפתח אותו כאדם בחברה ולא רק כשחקן כדורגל. כולנו מקווים שילדנו יהיו אנשים טובים לפני הכל כי “דרך ארץ קדמה לתורה”, ובאותה נשימה אם הציפייה היא שהשחקן יהיה אדם, הרי ראוי שגם המאמן יהיה קודם כל ולפני הכל בן אדם.

מוטי דהאן, מאמן טרום ב’ בהפועל ב”ש חווה בכדורגל את כל השלבים. הוא מאמן מוערך במועדון ובעל ניסיון רב. הוא גדל כשחקן במחלקת הנוער בבאר שבע ושימש בתפקיד בלם. הוא שיחק חמש עונות בבוגרים בליגת העל בהפועל ב”ש לצד שחקנים כמו שמעון ביטון, אורון גונן, אבי חיון, שלום אביטן ואפרים דוידי. הוא גם שיחק בנבחרת ישראל לנערים ונוער.

מוטי דהאן – מאמן מנוסה ומוערך במחלקת הנוער של הפועל ב”ש (יח”צ)

מוטי עומד כבר 20 שנה על הקווים- הוא אימן במחלקת הנוער במועדון הבאר שבעי את קבוצת הנוער, אימן את נערים א’, ב’, ג’, וטרום א’. לא מעט שנים הוא גם אימן את הבוגרים בליגות ב’ ו-ג’ בשגב שלום, דימונה, מרחבים, ערד ומ.ס. באר שבע.                                       

מוטי שאימן גם בוגרים וגם אימן במשך השנים את כל השנתונים, יאמן השנה את טרום ב’ (2012) במועדון. המעבר בין מחלקות הנוער והבוגרים לילדים הצעירים הוא מעבר חד. באירופה, למשל, בקורסי המאמנים לומדים קודם כל איך לאמן ילדים ורק אח”כ אימון לשכבות בוגרות. בארץ, לומדים אימון אחיד ללא הבדליי גיל.

המעבר בין הנוער והבוגרים לילדים הצעירים הוא מעבר חד (יח”צ)

מוטי, בתור מאמן שעבר את כל שכבות הגיל, אני תוהה – הרי מאמן צריך להיות דמות מחנכת לפני הכל. איך מאמן שאינו איש חינוך יצליח בעבודתו כשחינוך אינו הרקע שלו?
“לא חייב להיות איש חינוך בשביל לחנך. אנחנו המאמנים דמויות חשובות עבור הילדים. אצלנו במועדון אנו מקפידים על משמעת,עמידה בזמנים, הופעה נאותה, שפה הולמת, בודקים תעודות ועוזרים לילדים מתקשים עם סטודנטים. אנו מלמדים לכבד את החברים, את היריב ואת השופטים. אנו גם עושים שיחות קבוצתיות ואישיות, מסבירים ומדברים נגד אלימות, ובנושא האלימות אין פשרות. כאנשיי צוות חובה עלינו לשמש דוגמא אישית”.

בשנה שעברה אימנת את קבוצת טרום א׳ בהפועל ב״ש. היו לכם הפסדים רבים. עד כמה חשוב בשנתון 2011 לנצח את המשחקים?
“בעבודה שלי עם הגילאים הצעירים התוצאות הם הדבר הכי פחות חשוב. המטרה הראשונה ללמד כדורגל, לתת לילדים להנות מהמשחק, ללמד הרגלי עבודה הן באימון והן במשחק”.

(מימין לשמאל) מוטי דהאן, ליאת אלפסי מנהלת הקבוצה, אדי דחטיאריוב המאמן הנוסף שעבד לצידו, מני כרסנטי המאמן המנטלי של המועדון (יח”צ)

מכבי ב״ש גם היא בליגת מרכז. היא סיימה את העונה הרבה מעליכם בטבלה. הילדים של מכבי ב״ש ידעו יותר ניצחונות מהפסדים ואילו בהפועל ב”ש המצב הפוך. קבוצת הבוגרים של ב״ש בליגה הבכירה, בעוד קבוצת הבוגרים של של מכבי ב”ש בליגה ג׳ דרום. איך קורה שדווקא בילדים שזהו הבסיס מועדון מכבי ב”ש במקום טוב יותר בטבלה?
“מצטער אבל אני לא מעוניין לדבר על מועדון אחר. אני מכבד את מכבי באר שבע אבל אני עובד בהפועל באר שבע ואצלנו בחטיבה הצעירה התוצאות לא בראש סדר העדיפויות .אנחנו מלמדים כדורגל, מנסים לגרום לילדים להנות מהמשחק, ושמים דגש על חינוך וערכים”.

בהפועל ב”ש מלמדים כדורגל, תוצאות לא בראש סדר העדיפויות (יח”צ)

השנה תאמן את קבוצת טרום ב׳ במועדון. על מה אתה שם דגש עם הקטנטנים? ומה האני מאמין שלך בעבודה עם הצעירים?
“הגעתי לקבוצה מוכשרת מאוד. ילדים טובים שמגיעים למגרש בשביל ללמוד. אני שם דגש על לימוד הנאה, חינוך וערכים. בצד המקצועי המועדון עובד עם תוכנית סדורה. הילדים מקבלים מאיתנו את היסודות, את הבסיס כדי שבהמשך הם יוכלו להתקדם הלאה”.

במצב שנוצר, האם נצליח לדעתך לראות כדורגל השנה? והאם אתה בעד או נגד משחקים ואימונים בתקופה המבלבלת הזו כשמדובר בילדים הצעירים?
“אני מקווה שנשחק השנה והליגה לא תדחה או חלילה תתבטל.אני בעד שנשחק בכפוף לתקנות ונשמור על ההנחיות כפי שאנחנו מקפידים במחלקה”.

מוטי דהאן ביחד עם עוזרו דור יצחק ומנהלת הקבוצה ליאת שיטרית (יח”צ)

מה הן השאיפות שלך?
“השאיפות שלי הן להנות מהאימון עם הילדים, לשבת ביציע בטרנר בשנים הקרובות ולדעת שחלק מהשחקנים התחילו את דרכם אצלי בטרום א’ ו- ב’. מבחינתי אשאר לאמן ילדים כל זמן שאעמוד על הרגליים. העבודה עם הילדים מלאת סיפוק ומהנה מאוד”.

איפה אתה מרגיש שאתה ממצה את עצמך יותר- בבוגרים או במחלקת הנוער?
“נהניתי מאוד לאמן בוגרים אך הגעתי לרוויה. העבודה עם הילדים החזירה לי את הכייף מהמשחק, את התשוקה, ועל כן אני מודה לשרון אביטן מנהל מחלקת הנוער, למישל פפסימדוב מנהל החטיבה הצעירה ולפלג חמדי מנהל מחלקת הנוער על האמון בי, ועל כך שיום ביומו ניתנת לי הזכות להתעסק במה שאני אוהב יותר מכל”.

קרא עוד
Back to top button
Close