לא באתי כדי לשנות, באתי כדי להוסיף

ראובן עטר חוזר למגרשים לתפקיד מנהלה המקצועי של מחלקת הנוער של בית"ר טוברוק. תוך כדי צעדיו הראשונים במועדון הוא מסביר מה הניע אותו לעשות את השינוי ולעבור לנוער, מה היתרון של המועדון שלא מנסה לייצר שחקנים לקבוצה הבוגרת ולמה כל כך חשוב להיות שחקן כדורגל בגילאים הצעירים.

 ראובן עטר ביחד עם ראשת העיר מרים פיירברג-איכר והבעלים אריק איזיקוביץ(בית”ר טוברוק)

עד היום, כשאמרו טוברוק, מיד עלו לראש שמות כמו אריק איזיקוביץ, שלמה שרף ועודד מכנס. בחודש האחרון, קצת לפני שנגמרת הפגרה- בשקט ומבלי ששמנו לב, קיבלה בית”ר טוברוק חיזוק משמעותי בדמותו של ראובן עטר, אחת מאגדות הכדורגל הישראלי שישמש כמנהלה המקצועי של מחלקת הנוער במועדון.

ראובן, קשר התקפי, שכולנו נהננו בשני העשורים הקודמים מביצועיו הוירטואוזיים, הזכיר לכולנו בכל משחק כשעלה לכר הדשא ובכל מפגש של הכדור עם רגלו השמאלית והחזקה, מה גורם לנו לאהוב את הספורט ולשבת דרוכים 90 דקות בכל משחק, ומה כ”כ מעניין לראות 11 שחקנים שרצים אחריי הכדור.

אחריי קריירה מפוארת, עבר ראובן עטר לאימון בוגרים- הוא אימן בקבוצות כמו בית”ר ירושלים,מכבי חיפה, הפועל חיפה, הפועל עפולה ומ.ס אשדוד. בשנים האחרונות לא רווה ראובן נחת מאימון ולפני שנה וחצי לקח פסק זמן מהכדור ועבר לעשות עסקים.

ראובן, היית חסר בנוף של הכדורגל. ברוך שובך!  מה הניע אותך לעשות את השינוי ולעבור לנוער?
“עברתי תקופה פחות טובה מקצועית והעדפתי לקחת פסק זמן. במשך שנה וחצי קיבלתי הצעות אך הורדתי אותן מהפרק. אחריי שעברתי תקופה שהייתה כמו כדור שלג העדפתי לעצור ולהתנתק מהכל. בקיץ האחרון, חיכתה לי הפתעה כששלמה שרף פנה אליי והציע לי לבוא לנהל מקצועית את מחלקת הנוער של טוברוק. לקח לי כמה ימים להחזיר לשלמה תשובה, אחרי שחשבתי לעומק והבנתי שהתפקיד מאוד מתאים לי”.

שלמה שרף – הביא את ראובן עטר לעמדת המנהל המקצועי (בית”ר טוברוק)

הצטרפת למועדון לקראת סוף הפגרה- לא אופטימלי להיכנס לתפקיד של מנהל מקצועי שאמור להכתיב דרך בשלב כזה של הפגרה.
“הגעתי לפני תחילת העונה והתיזמון טוב. באתי לעזור ולתת סיוע. אם הייתי מגיע חודשיים אחריי תחילת הליגה כנראה שאז זו הייתה בעייה”.

לכמה זמן חתמת על חוזה? והאם הגעת לבד? או שיש לך אנשים משלך המחכים להצטרף אלייך?
“חתמתי לשנתיים ואני מגיע לבד.יש מערך שלם שעובד בטוברוק וצוות טוב, אני מגיע כדי לשפר את הקיים ולסייע להשיג תוצאות טובות יותר עם הצוות הנוכחי”.

בתור אגדת עבר, יותר קל יהיה להעביר את המסר לצעירים?
“אני לא אגדה! ולא תשמעי אותי מתבטא בשמות ותארים לעצמי. יש כאלה שיודעים להעביר מסר ואת האני מאמין שלהם בפעם אחת, ויש כאלה אנשים שלוקח להם יותר זמן להעביר מסרים. זה לא קשור אם הייתי שחקן טוב או פחות טוב, זה עניין של אישיות, ובאישיות שלי אני מאמין שאצליח להעביר את המסר בפחות זמן ובקלות”.

מה השינויים שיביא איתו ראובן עטר למועדון?
אני לא הולך לשנות שום דבר. אני רק רוצה להוסיף! אני רוצה להביא את הידע שלי בגילוי כשרונות וטיפוח, רוצה להוסיף שחקנים חדשים למועדון לקדם את השחקנים ולהתוות דרך”.

ובכל זאת…לא כל יום מגיע ראובן עטר למועדון. מה הערך המוסף שאתה מביא עמך?
“אני אביא את דרך האימון שלי. גידלתי הרבה שחקנים כמאמן בוגרים, ופה ניתנה לי הזדמנות להעניק מהיידע שלי לנוער. אני אעקוב מקרוב אחריי ההתפתחות של הילדים בכל הגילאים, אבחר שחקנים מחוננים ואדריך אותם. באמתחתי יש לא מעט שחקנים שהצליחו דוגמת חן עזרא, אלמוג כהן, עומרי בן הרוש, איתי שכטר ועוד רבים וטובים. בשנתיים האחרונות הייתה בטוברוק ירידה – והצוות ביחד איתי, נחזיר את טוברוק למסלול ההצלחות”.

לטוברוק יש קבוצת בוגרים בליגה ג’. בניגוד לרוב המועדונים ששמים את מירצם זמנם וכספם בקבוצת הבוגרים, בטוברוק מושקעים המשאבים במחלקת הנוער, כשמטרת המחלקה אינה לספק שחקנים לקבוצה הבוגרת. היכן אתה רואה את ההבדל בין מחלקת נוער שמייצרת שחקנים לבוגרת לבין מחלקת נוער שמייצרת שחקנים לכלל המועדונים?
“בטוברוק הבינו את הצרכים של השחקנים וההורים ומכאן אנחנו פועלים. כשהורה מביא ילד לקבוצת כדורגל- מה הוא מחפש? 1.חינוך, 2.קידום, 3.שיווק של הילד – אלה שלושת הפרמטרים הנידרשים! ואלה בדיוק שלושת הפרמטרים שכל הקבוצות במועדון מקבלות אצלנו.

קבוצת הנוער של טוברוק – השחקנים לא כבולים למועדון כזה או אחר (בית”ר טוברוק)

במועדונים אחרים מגדלים נוער ואז מאמן הבוגרים משאיר את השחקנים אצלו ונותן להם פחות דקות משחק, מה שגורם לדעיכה של השחקנים, הליכה אחורה ופיספוס. אצלנו האינטרס- כשהילד סיים את גיל הנוער -להעביר אותו לקבוצות הכי טובות שרוצות אותו. ולכן אצלנו השחקנים מקבלים את מה שהם מלכתחילה כיוונו אליו – ההגעה למועדון גדול! אצלנו השחקן לא כבול וכך הוא מרוויח.
בשיטה הזו המועדון טיפח עשרות רבות של כדורגלנים מוכשרים שהגיעו לרמות גבוהות בארץ ובחו”ל: אלון תורג’מן, אייל גולסה, קני סיף, מהדי זועבי, איאד אבו עביד אלה דוגמאות מעטות, ואיך אפשר לא להזכיר את דיא סבע– אחת העסקאות הגדולות, שגדל בטוברוק והיום משחק עם ערן זהבי בסין. ולכן, לא לספק שחקנים לקבוצה הבוגרת במועדון, זה היתרון של טוברוק”.

ילד שכל השנים חי ככדורגלן, ויתר על חברים ובסופו של דבר לא הפך לשחקן כדורגל – הילד וההורה, צריכים להתאכזב?
אני הורה לשני שחקנים שעברו את כל התהליך מגיל 9 ועד 20 פלוס ונאלצו לפרוש. כל החיים חיו במסגרת של ספורט ומשמעת, והם הרוויחו מכך שהם רגילים להיות קשובים להוראות. הכדורגל בנה אותם לעתיד בכל המובנים. תחשבי, היום הילדים יושבים בבית עם פורטנייט ומסכים – הם לא נפגשים עם חברים. לעומת כדורגלן שיש לו 4-5 פעמים בשבוע מפגש עם עוד 20 ילדים מהקבוצה. תוסיפי לכך, שבלילות שישי הילד לא מסתובב ברחובות עד מאוחר אלא ישן, בכדי להגיע עירני למשחק בשבת. המסגרת והתקשורת שווים המון. כדורגל בגילאים האלה הוא רווח”.

ראובן עטר ושלומי ארבייטמן המנהל המקצועי של בית הספר לכדורגל (בית”ר טוברוק)

התבשרנו בימים האחרונים כי נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין בית”ר טוברוק להפועל אסי גלבוע.
“נכון. אנו נותנים חסות לביה”ס לכדורגל אסי גלבוע, המטרה לתת במה לשחקנים מהפריפריות, לאלה שלא רואים אותם”.

האם שחקני עבר עם קריירה מפוארת כשלך, צריכים לחבור למחלקות נוער של מועדונים כדי לבנות את דור העתיד?
“כל אחד שיעשה מה שהוא רואה לנכון, כל אחד והרצונות שלו. אני לפני 5 שנים למשל לא חשבתי שאהיה שייך למחלקת נוער. הפריביליגיה שלנו היא שאנו עוסקים בתחום שאנחנו אוהבים ומכירים. והאהבה לדבר גורמת לנו להנות מהתפקיד”.

מה תחשב הצלחה מבחינתך בסוף העונה?
“אם אצליח לבחור שחקנים, לחנך, לקדם ולשווק – זהו שכרי. אני מביא איתי את הדרך וההתנהלות של ראובן עטר. השם שלי לא נבנה רק מגולים אלא מאישיות”.

קרא עוד

One Comment

  1. וואו איזה כתבה..
    שרון, סחטיין עלייך.
    אם הצלחת להוציא כ”כ הרבה מרואבן עטר – עתידך מובטח!
    ובאשר לראובן- כוכב וצנוע, תענוג.

Back to top button
Close