שחקן תן מאה אחוז… סקאוט ביציע.

נוכחות הסקאוט ביציעים מגבירה את המעברים הרבים של שחקנים ממועדון אחד למשנהו. גיא פוגל משמש כסקאוט במועדון מכבי פתח תקווה והוא חלק ממערך שלם. הוא נותן לנו הצצה כיצד פועלים הדברים באחת ממחלקות הנוער האיכותיות בארץ.

במכבי פ”ת יש מחלקת סקאוטינג מרשימה (אתר ג’וניורליג)

קבוצת הבוגרים הפתח תיקוואית כבר ידעה ימים טובים מאלה, כשהיא מתבססת בתחתית טבלת ליגת העל, לא כבשה שערי שדה ולא שמרה על שער נקי תקופה ארוכה. אין ספק שהלוזונים עוברים ימים לא קלים במחשבות כיצד להוציא את העגלה מהבוץ, אולם לבטח מעודדת אותם העובדה שמחלקת הנוער במועדון היא מחלקה משובחת, המתנהלת ברמה גבוהה מאוד ומשמשת כאחת המחלקות הטובות בארץ בכל שנתוניי הגיל.

אבי לוזון – העונה פחות רווה נחת מהבוגרים, אך גאה במחלקת הנוער ובשחקנים שהיא מספקת (אתר ג’וניורליג)

פתח תקווה היא מפעל לייצור שחקנים הרבה בזכות מחלקת הסקאוטינג המפותחת במועדון. החלוצים בתחום הסקאוטינג בארץ היו דווקא מכבי ת״א. בשנים האחרונות עניין הסקאוטינג תופס תאוצה כשמועדוני הנוער הגדולים לוקחים כישרונות מהמועדונים הקטנים.

מערך הסקאוטינג בפתח תקווה מורכב מ 15 סקאוטרים שחלקם מאמנים, אשר מפוזרים בשבתות במגרשים השונים על מנת לאתר את השחקנים המוכשרים ביותר בארץ. אחד מהסקאוטים במועדון הוא גיא פוגל (34) שאחרי סיום הצבא חיפש את עצמו. הוא חלם לאתר כישרונות צעירים ולהתעסק בכדורגל – שני תחומיי עניין שלו. ״ דיברתי עם אין ספור אנשים״ אומר גיא,

אופיר לוזון – הקים מערך סקאוטינג נפלא במכבי פ”ת (אתר ג’וניורליג)

״חיפשתי מישהו שייתן לי צ’אנס אמיתי. קיבלתי הרבה לא, אבל המשכתי לנסות עד שהגעתי לעומר גולן המנהל המקצועי של הקבוצה הבוגרת. שלחתי לו הודעה ויום למחרת קיבלתי ממנו טלפון. הוא חיבר אותי לאופיר לוזון מנכ״ל מחלקת הנוער. כבר בפגישה הראשונה עם אופיר היה בינינו קליק . ראיתי אדם שמדבר בגובה העיניים, עם לב גדול ומקצועיות ברמה גבוהה. אופיר נתן את ברכת הדרך ואמר״ צא להוכיח מה אתה שווה״. חרשתי מגרשים, נסעתי בכל הארץ כדי להוכיח לאופיר שהוא לא טעה בי.

חוץ מחממה לכישרונות צעירים מכבי פ״ת מגדלת אנשים וזו הגדולה של המועדון. הון אנושי שקיים רק פה. בתחילת עבודתי לפני 3 שנים נצמדתי לאחראי על מערך הסקאוט יד ימינו של אופיר יובל מינטוס. חשוב לציין שכל הצוות משתף פעולה במועדון״.

גיא, מה דורש התפקיד בפועל?
״אנו פועלים במגרשים ומחפשים רק אחר שחקנים שיש צורך ממשי בהם – ע״פ חלוקה לשנתונים ותפקידים. לאחר כל צפיה בשחקן אנו ממלאים דו״ח מפורט ע״פ מגוון פרמטרים אשר הגדרנו עם הצוות המקצועי של המועדון. הדו״ח נשלח בסיום המשחק במערכת ופתוח לצפייה למנהלי המחלקה. לאחר מכן סקאוט נוסף צופה בשחקן (ללא ידיעה מה רשם הסקאוט הקודם).

בסיום תהליך זה ובמידה שהממוצע המתקבל ממיזוג הנתונים בדו״חות הוא משביע רצון אנו פועלים לקדם את הנושא ופונים להורה השחקן/סוכן בצורה מסודרת על מנת לצרפו למועדון״.

ספורט ישיר – רשת מובילה בארץ לציוד כדורגל מקצועי (לחצו על הבאנר למעבר לאתר ספורט ישיר)

כמה משחקים אתה רואה בשבוע?
״בשישי משחק אחד, בשבת עוד שלושה או ארבעה. ובראשון או שני עוד משחק או שניים במידה ויש משחקים״.

כמה שחקנים כבר הבאת למועדון?
״עשרות. אבל תמיד זו עבודת צוות״.

מה הם הפרמטרים כשמחפשים שחקן?
״הפרמטרים על פיהם אנו פועלים הם רבים מאוד. אך כדוגמה אוכל לציין – מהירות מחשבה, תנועה ללא כדור, שפת גוף, שימוש ברגל חלשה, מהירות, טכניקה ועוד״.

ליצירת קשר לחצו על הבאנר!!

אתה לא מרגיש אשם שאתם לוקחים שחקנים לקבוצות ומחלישים מועדונים?
״המטרה שלי היא לא להחליש קבוצות. כל מועדון גדול רוצה את השחקנים הטובים אצלו וזה נכון לגבי כולם״.

אתם ידועים כמועדון שכל הזמן מביא עוד ועוד שחקנים ״על הראש״ של השחקנים הקיימים. זו אולי אסטרטגיה כדי להשאיר את השחקנים הקיימים במאה אחוז יכולת?
״האסטרטגיה שלנו במחלקת הנוער בכלל ובצוות הסקאוט בפרט היא להביא שחקן אך ורק על פי צורך ספציפי. כל שחקן ושחקן שמצורף למועדון נצפה כמה וכמה פעמים. לאחר מכן, אני מקיימים 2-3 דיונים פנימיים של הצוות המקצועי עד שמחליטים לפנות אל השחקן ורק במידה והוחלט כי השחקן אכן משדרג אותנו באחוז גבוה מהקיים או לחילופין כי חסר שחקן בעמדה מסוימת רק אז  נפנה ונבצע את המהלך״.

אז מערך הסקאוטינג המפותח הוא הסוד של מחלקת הנוער האיכותית?
״במכבי פ”ת יש מעטפת של אנליסטים, פסיכולוג  תזונאית, מאמני כושר, וטכנולגיה מתקדמת. כל אימון וכל משחק מצולמים. הדברים הקטנים הם החשובים. אצלנו לא מעגלים פינות ועובדים עם הילדים בצורה יסודית ונכונה. בסוף המטרה למקסם את הפוטנציאל שטמון בילדים. שחקני הבית שלנו הם הכוח שלנו!

סוד הקסם של מחלקת הנוער וצוות הסקאוטינג שלנו זה הידע לשלב בין כמות שחקני בית אדירה לבין צירוף שחקנים ממוקד ואיכותי. שחקני הבית מקבלים גיבוי ובית חם לאורך כל הדרך ואנו משקיעים משאבים מקצועיים רבים על מנת לפתחם לרמות הגבוהות ביותר״.

עדן בן סימון, מלך השערים של קבוצת נערים א’ – הובא על ידי מערך הסקאוטינג לפ”ת (נזיה סולטאן)

עדן בן סימון (2005) הוא דוגמא לשחקן שהובא לפני 3 שנים למכבי פ״ת על ידי גיא הסקאוט. היום הוא משחק בקבוצת נערים א׳ במועדון.

עדן, איך מרגיש ילד צעיר שעוקרים אותו מהסביבה הטבעית שלו ולוקחים אותו למועדון חדש, סביבה חדשה?
“מכיתה ז הייתי באקדמיה של מכבי חיפה בכפר גלים לשנתיים. בשנתיים האלה התבגרתי, הבנתי מה זה להיות בלי משפחה ועשיתי סוויץ בראש. אבל אף פעם לא חשבתי שכל כך מהר אני  אמצא את עצמי ילד בן 14 עובר למרכז וגר עם עוד שחקן בדירת שחקנים. השנה הראשונה הייתה קשה מאוד הבנתי שאני צריך להתבגר ולהתחשל עוד.

כיף להיות בסביבה הטבעית, אבל כדי להתקדם צריך ללמוד גם להסתדר לבד (נזיה סולטאן)

ברור שיותר כיף להיות בסביבה הטבעית שלך ליד הבית עם החברים, אבל גם רונאלדו שהיה צעיר עזב את הבית בשביל להיות כדורגלן ואני נמצא באותו מסלול כמוהו. אני חושב שזה תרגול טוב בשבילי כי אם אני אשחק בחו״ל אני כבר רגיל  לחיות לבד ולהסתדר לבד, ויהיה לי הרבה יותר קל״.

עד כמה חשובה נוכחות הסקאוט במעבר?
״הגעתי לפני שלוש שנים למועדון אחרי שיחות ארוכות עם גיא שלא נח לרגע ודיבר איתי ועם המשפחה שלי וכל כך רצה שאני אבוא. גיא נתן לי ביטחון לעשות את המעבר הזה.

כשהגעתי לאימון הראשון הייתי  בלחץ אבל גיא כמו גיא ידע להגיד את המילה הנכונה והרגיע אותי, נתן לי ביטחון וחיכה לי עד שסיימתי את האימון ואלה הדברים הקטנים שרק במועדון הזה שמים לב אליהם. לאורך כל הדרך גיא מלווה אותי ״.

יובל מינטוס אחראי מערך הסקאוטינג ויד ימינו של אופיר לוזון (יח”צ)

יובל מינטוס אחראי מערך הסקאוטינג ויד ימינו של אופיר לוזון נתן גם הוא את תגובתו על גיא ועבודתם  החשובה של המערך כולו: ״גיא הצטרף אלינו ברוח סערה! מהרגע הראשון קיבלנו אדם בעל יכולות בין אישיות גבוהות, נמרץ מאוד וסופר מקצועי. גיא הוא יד ימיני לכל דבר ועניין וללא ספק יגיע ויכבוש את הפסגות הכי גבוהות. גיא הוא דוגמה ומופת לחזון המחלקה ליצור הון אנושי גבוה ולצד הון מקצועי רחב. אנו גאים ומאושרים בעבודה הנעשית במחלקת הסקאוט של המועדון ובטוחים כי נמשיך כך ואף נשתפר״.

קרא עוד

3 Comments

  1. מכבי פ”ת יביאו קשר ממכבי ת”א מוכשר , רק כדי שבועיים לאחר מכן להביא שחקן מוכשר אחר באותו תפקיד ממכבי חיפה , רק בשביל להביא חודש לאחר מכן עוד שחקן מוכשר מנתניה .. ובאיזה תפקיד? ניחשתם נכון קשר

  2. כמה שחקנים מאלה שהבאתם לפני חודשיים או שלושה כבר עברו להפועל ר”ג / רמת השרון/רעננה ???

  3. תחשבו על 15 סקאוטרים שכל אחד מהם מביא עשרות שחקנים …. כמה שחקנים נרמסים ונזרקים …. כמה מאלה שהביאו הולכים אחרי חודש כי הביאו מישהו אחר על אותה עמדה רק שאולי רץ טיפה יותר מהר או בועט טיפה יותר חזק ….
    כל מכבי פ”ת זה שחקנים מבחוץ
    אין כמעט שחקן אחד שהתפתח במכבי פ”ת מתחילת דרכו
    זה מצחיק לקרוא להם אחת מהמחלקות הטובות בארץ כי להביא כל הזמן שחקנים ממועדונים אחרים זה לא הוכחה לעבודה נכונה
    מאות שחקנים נרמסו במועדון הזה כאלה שמינטוס וחבריו הבטיחו להם הרים וגבעות והביאו אותם מאילת ועד מטולה ….

Back to top button
Close