“אין טעם לחזור לליגה השנה”

אופיר לוזון מנהל מחלקת הנוער של מכבי פ"ת ואחד האנשים החזקים והמשפיעים בעולם הכדורגל של מחלקות הנוער בישראל, מדבר על העונה שעברה קבוצת הנוער בליגת האלופות ובליגה, על קבוצות הנערים העתודה של קבוצת הנוער, על החטיבה הצעירה. ולסיום, מה עמדתו בדבר חידוש הליגה - כשהוא מציע רעיון מעניין לקביעת העולות והיורדות.

אופיר לוזון – מנהל מחלקת הנוער של מכבי פ”ת (מדיה מכבי פ”ת)

זה לא סוד שבשנים האחרונות מחלקת הנוער של מכבי פתח תקווה ביססה את מעמדה כאחת המחלקות הטובות והאיכותיות ביותר בארץ. מחלקה שמוציאה משעריה לא מעט שחקנים צעירים ומוכשרים לכדורגל הישראלי, שכולל גם את היהלום של הכדורגל הישראלי בשנים הבאות – מנור סולומון.

קבוצת הבוגרים של המועדון בנויה על תשתית חזקה ואיתנה של שחקנים תוצרת מחלקת הנוער, כשהשנה בעזרת אותה תשתית, קבוצת הבוגרים עושה את דרכה חזרה לליגת העל, כאשר במקביל היא מדיחה את בית”ר ירושלים ומעפילה לשלב חצי גמר הגביע.

על המפעל הגדול והמצליח של מחלקת הנוער של מכבי פ”ת מנצח ללא עוררין אופיר לוזון, אשר בצוותא עם ליאור רדלר המנהל המקצועי של המחלקה, הובילו אשתקד את המחלקה לאליפות היסטורית של קבוצת הנוער ולחוויה המסעירה והמרגשת של השתתפות בליגת האלופות לנוער.

ליאור רדלר המנהל המקצועי – בצוותא עם אופיר לוזון, מובילים את מחלקת הנוער של מכבי פ”ת לצמרת (אתר ג’וניורליג)

אופיר, אי אפשר להסתכל לאחור על העונה מבלי להתייחס לחוויה שעברתם בליגת האלופות, איך הייתה מסכם את חווית ליגת האלופות של קבוצת הנוער העונה? מה היה הרגע שהכי ריגש במסע שלכם?
“זאת הייתה חוויה מטורפת, למועדון צנוע שלראשונה בתולדותיו משתתף במפעל כזה, החוויה הייתה באמת מיוחדת. עברנו מסע מרגש, הגענו למקומות שבחיים לא היינו מגיעים אליהם אם לא הכדורגל כדוגמת קזחסטן. זה בהחלט משהו שאתה שואף כל החיים להגיע אליו. אני מאוד שמח שעלה בחלקנו לחוות את הרגעים האלה.

קבוצת הנוער של מכבי פ”ת – אחרי אליפות היסטורית חוו את ליגת האלופות (מדיה מכבי פ”ת)

הרגע המרגש מבחינתי היה במשחק הגומלין שלנו מול הקזחים, אחרי שהפסדנו בחוץ 1:0 וניצחנו פה 4:0, היה משחק מאוד עוצמתי, משחק שהגיע אליו הרבה קהל במונחים של מכבי פ”ת – הגיעו 2000 צופים וזה היה משחק שחיבר את כול המועדון.

בנוסף היחסים שלנו עם הקבוצה הקזחית היו מדהימים, נוצר בין המועדונים חיבור נהדר. זה הגיע לרמה שלאחר המשחק מולם, ראן היריבים הצרפתיים שלנו ביקשו את הוידאו מהקזחים כדי ללמוד אותנו, והם סירבו לתת להם כיוון שהם רצו שאנחנו ננצח”.

המשחק מול ראן הצרפתים, הקזחים רצו שפ”ת יעברו אותם (מדיה מכבי פ”ת)

לאחר עונת שיא אשתקד עם אליפות היסטורית של קבוצת הנוער, השנה אתם עדיין בצמרת, במקום הרביעי, אך לא ממש היוויתם יריבה למכבי חיפה שפתחה פער בצמרת
“זה מדויק חלקית. אפשר לחלק את העונה שלנו לשתיים, כאשר שיחקנו בליגת האלופות ואחרי ליגת האלופות. כאשר שיחקנו בליגת האלופות היינו עמוק בתחתית אפילו מתחת לקו האדום, שמרנו שחקנים וחילקנו כוחות לטובת ליגת האלופות, כי זה היה הדבר היחיד שעניין אותנו. מיד עם ההדחה שלנו התחלנו בדהירה בליגה, אנחנו אחת הקבוצות היותר חזקות בליגה בשלושת החודשים האחרונים, לאחר שחזרנו להתעסק ולהתמקד בליגה.

קבוצת הנוער לאחר שסיימה את המסע בליגת האלופות, התמקדו בליגה ודהרו מהתחתית לצמרת הטבלה (מדיה מכבי פ”ת)

בנוסף, כמובן שלא נשכח את העובדה שהקבוצה “איבדה” חמישה שחקנים לטובת הקבוצה הבוגרת – הבלם והקפטן אור בלוריאן, הקשר דן כדורי, שחקן הכנף ליאל עבדה, הקשר ארד בר והמגן השמאלי יוני מבשוב שגמר את העונה לאחר המחזור הראשון עם קרע ברצועות –  מדובר בחמישה שחקנים שוברי שוויון שיכלו העונה לשחק בנוער. לא ציפינו שהם ישחקו בבוגרים ויקלטו בבוגרים בצורה כזאת טובה ומיוחדת ולא הבאנו להם מחליפים, לקח לנו זמן אבל בסוף הרמנו את עצמנו”.

בהסתכלות קדימה אל עבר העתודה של קבוצת הנוער, האם אתה שבע רצון מהעונה שעשו קבוצות הנערים שלכם (קבוצת נערים א’ מקום 6 ורבע גמר, קבוצת נערים ב’ מקום רביעי ורבע גמר, קבוצת נערים ג’ מרכז מקום שלישי, קבוצת הצפון רבע גמר)?
“העתודה של קבוצת הנוער תהיה מצוינת. גם קבוצת נערים א’ היא קבוצה ממש טובה שגם היא “נפגעה” כששלושה שחקנים מובילים שיחקו עם הנוער כל העונה. כך שברמה ההישגית הקבוצה לכאורה נפגעה, אבל אנחנו לא הלכו על הישגיות בעונה הנוכחית, היה חשוב לנו לשרשר שחקנים מצוינים מקבוצת גיל לקבוצת הגיל שמעליה. כמובן שזה פוגע בהישגיות, אבל אותנו מעניין הפיתוח של השחקן עצמו ולא האליפות בנערים ג’ או ב’ שאף אחד לא זוכר אותה בעוד מספר שנים”.

קבוצת נערים ב’ (שנתון 2004) – יש עתודה טובה לקבוצת הנוער (אתר ג’וניורליג)

למעט רגעי השיא העונה בליגת האלופות, מה היו עוד רגעי הנחת שלך העונה ממחלקת הנוער?
“היו לא מעט רגעים שכאלה. אבל בסופו של דבר אין מרגש כמו הגביע – משחק הגביע של נערים א’ עם הניצחון בפנדלים מול הפועל באר שבע, במשחק חוץ קשה מאוד. כמובן שגם הרבה משחקי דרבי למיניהן שברובם ככולם אנחנו בד”כ מנצחים. אבל באופן כללי אני לא בן אדם שמתרגש מהישגיות, אנחנו מתרגשים מהדרך ומתהליך הבנייה שלנו. כשאני רואה את צורת העבודה שלנו בשטח יום יום, בסופו של דבר זה הדבר שמרגש אותנו”.

קבוצת נערים א’ (שנתון 2003) – רגע השיא, הניצחון בפנדלים על הפועל ב”ש בגביע (אתר ג’וניורליג)

שמענו על שיתוף הפעולה שלכם עם מ.כ אור יהודה, זה בהחלט רעיון מצוין ואופק לשחקנים שמסיימים גיל נוער ומתקשים במעבר לבוגרים. שיתוף הפעולה הוא בעיקר בנקודה הזאת או מדובר בשיתוף פעולה מלא בין מחלקות הנוער של שני המועדונים?
“כרגע עיקר שיתוף הפעולה אמור להתמקד בבוגרים, רצינו שתהיה לנו איזה קבוצה שנוכל להריץ בה את בוגרי מחלקת הנוער שלנו. אבל מהיכרותי את האנשים שנמצאים באור יהודה, עם החיבור המיוחד שהיה לנו, אני חושב שמהר מאוד אנחנו נרד גם למטה למחלקת הנוער. אור יהודה זה מקום עם פוטנציאל יוצא מהכלל של שחקנים איכותיים, יש שם לא מעט כאלה כבר כיום. וכן, אנחנו מחפשים להתרחב בשיתופי פעולה עם מחלקות נוספות”.

הצוות המקצועי של קבוצת הנוער – השת”פ עם אור יהודה, פתרון נהדר לבוגרי המחלקה (מדי מכבי פ”ת)

איך הייתה מסכם את השיתוף פעולה שלכם עם מחלקת הנוער של קריית גת ומחלקות נוספות שאתם עובדים עימן?
“כיום יש לנו שיתוף פעולה נהדר עם קרית גת, מעלה אדומים, בני אילת, בית”ר פ”ת ומחנה יהודה. במעלה אדומים היינו מספר פעמים העונה, העברנו להם מספר אימונים לדוגמא וכרגע יש דיבורים על שחקנים בגילאים שונים שיעברו אלינו. הם גם עזרו לנו לא מעט במהלך העונה עם מעברים לאחר שסיימנו את מכסת ההעברות שלנו.

התרומה של שיתופי הפעולה היא אדירה. בסופו של דבר הגישה שלנו אומרת שאם יש מועדון קטן שיודע לספק לי שחקנים טובים לעתיד ואני יודע לקחת אותו איתי לחבק אותו ולתת לו גם להרוויח איתי ביום מן הימים, זה נהדר לשני הצדדים. זה שונה מהשיטה של בוא “נגנוב” בוא ניקח ונשאיר אותם בלי כלום. לכן שיתופי הפעולה שלנו בד”כ רצים לאורך הרבה זמן, כי הם מבינים ומאמינים בדרך של השותפות ההוגנת”.

שנתון 2006 מרכז – אשתקד מחזיקת הגביע, העונה בצמרת והעפלה לרבע הגמר (אתר ג’וניורליג)

קבוצות ה-11 בחטיבה הצעירה – ילדים א’ מרכז במקום השלישי ורבע גמר, ילדים ב’ מרכז מקום שלישי וקבוצת השרון צמודה למכבי נתניה שהיא אולי הקבוצה החזקה בארץ – אתה מרוצה מהעונה של השנתונים האלה?
“באופן עקרוני כן, תמיד יש מה לשפר, אבל אנחנו מתקדמים ומשתפרים יפה. אני מאוד שמח שקבוצות הצפון משתפרות מרגע לרגע, מדובר בפרויקט שהקמנו רק לפני כשלוש שנים וכבר קבוצה אחת הגיעה לרבע הגמר וקבוצה שנייה כפי שציינת מצוינת ב2007. אני מאמין שאם נמשיך בתהליך הנכון אז תוך שנה שנתיים נגיע למצב שהקבוצות דיי שוות ברוב הגילאים. כן אנחנו מרוצים מהדרך, מהגישה, מהמקצוענות, מהצוות שלנו שהוא הצוות הכי טוב בארץ, צוות שבנינו בעבודה קשה וייחודית – כשאנחנו עושים סקאוט במשך תקופה על מאמנים שבאים מבחוץ לפני שאנחנו מצרפים אותם למחלקה”.

(אתר ג’וניורליג)

האם מהניסיון שלכם בשני המחוזות, מה הרושם שלך יחסי הכוחות בעונות האחרונות בין ליגות המרכז והשרון. האם התפיסה שמחוז המרכז חזק יותר עדיין נכונה?
“כן, קבוצות המרכז כיום יותר חזקות מקבוצות השרון. אם כי הפערים מצטמצמים, זה לא מה שהיה בעבר. אם פעם הפערים היו תהומיים, כיום הפערים קיימים אבל לא כאלה גדולים. בשנתונים מסוימים הפערים אפילו לא גדולים מדי”.

לוזון על יחסי הכוחות בין המרכז לשרון – עדיין יש יתרון למרכז אך הפער הצטמצם (אתר ג’וניורליג)

שנתון 2009 שלכם שיחק העונה במחוז שרון ולא במחוז מרכז. האם זה שינוי בגישה, או החלטה חד פעמית?
“הייתה איזושהי בקשה של ההתאחדות לכדורגל שיש להם בעיה עם השיבוצים לליגת מרכז, שאלו אם אנחנו מוכנים לזוז לשרון ואנחנו ענינו בחיוב, מכיוון שזה לא מטריד אותנו יותר מדי. ולכן הקבוצה החזקה שלנו נרשמה במחוז השרון, כאשר הקבוצה השלישית בטרום א’ היא למעשה קבוצה משנתון 2010 שמשתלבת בליגה של שנתון מעל”.

איך המחלקה מתנהלת בתקופת הקורונה?
“אני חושב שיחסית למועדונים אחרים אנחנו מאוד משקיעים בילדים. כמעט כל הקבוצות בקשר יומיומי עם המאמנים, עם העבודות מהבית, אימוני זום משותפים, מקפידים על קשר רציף. אני גם חושב שנחזור לתקופה מסוימת העונה להתאמן בצורה כזאת או אחרת. חשוב לשמור על הקשר עם הילדים ולא לשכוח אותם. בסופו של דבר הם הילדים שלנו”.

לוזון על המשך העונה – אין טעם לחזור בשום גיל ובשום מסגרת (אתר ג’וניורליג)

מה עמדתך בנוגע לחזרה כזו או אחרת לשגרה העונה בליגה או בגביע. במידה ולא נחזור לשחק העונה, איך צריך להתנהל בנוגע לאליפויות/יורדות/עולות?
“העמדה שלי שברמת המשחקים כבר אין טעם לחזור לליגה השנה בשום גיל ובשום מסגרת. אם אני לוקח תחזית אופטימית שייקח לפחות עוד שלושה ארבעה שבועות עד שנוציא את הקורונה מישראל, זה לא הגיוני שילדים יחזרו למשחקים אחרי תקופה כזאת ארוכה, זה מתכון לפציעות. גם ככה כבר ניכנס לחודש מאי שזה סוף העונה. לכן העונה מבחינתי הסתיימה ואנחנו צריכים להכין את עצמנו כמו שצריך לקיץ לקראת השנה הבאה. לא יקרה שום דבר אם לא יהיה אלופות בנערים או בילדים, זה גם ככה לא מעניין אף אחד.

לוזון על קביעת העולות והיורדות – מבחנים לקראת פתיחת העונה הבאה (אתר ג’וניורליג)

לגבי עולות/יורדות, זאת החלטה קשה מאוד, אני לא מקנא במי שיקבל את ההחלטות האלה. כל החלטה שלא תתקבל לא תהיה הוגנת עם כולם. אם היו שואלים אותי מה להמליץ הייתי בוחר שלא להמליץ, זאת החלטה אכזרית לאלה שצריכות לעלות או לרדת. ההיגיון הבריא אומר שיש שתי אופציות – או שמקפיאים ירידות ומעלים את העולות, או שמקפיאים הכול. אבל אם היו שואלים אותי בכול זאת, הייתי מציע שיתקיימו מבחנים בין העולות ליורדות, אבל שזה יתקיים רק בסמוך לפתיחת העונה הבאה, כשהקבוצות מגיעות בכושר”.

משהו לסיום?
“תרשה לי לאחל לכולם בריאות ושלא נשכח להיות אנשים טובים בדרך”.

קרא עוד

3 Comments

  1. שי צימרמן אתה תותח על !! כל הכבוד לך עלהעבודה ההשקעה וניהול משבר הקורונה
    כל הכבושד שאתה מצליח להביא דברים חדשים כל פעם מחדש גם בימים כאלו

  2. כל מילה בסלע, אני ממש מסכים עם הדברים של אופיר- הניסיון שלו מדבר בעד עצמו!

Back to top button
Close